Tylko kilka kroków by poczuć się lepiej

  1. Zaproponuj termin z dostępnych w naszym kalendarzu

  2. Wybierz porę dnia, która Ci odpowiada

  3. Wprowadź dane kontaktowe

  4. Wybierz z listy temat spotkania i opcjonalnie wybierz terapeutę

  5. Tak niewiele, aby uzyskać pomoc

grudzień 2022
pon.
wt.
śr.
czw.
pt.
sob.
niedz.
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1

Trochę o lęku

Temat ataków paniki jest dzisiaj w naszych gabinetach bardzo powszechny.
Sytuacja pandemii wywołuje w nas mnóstwo różnych reakcji i uczuć, tj. niepewność, napięcie, strach. Często zastanawiamy się nad śmiercią.. Temat niezwykle trudny.
Pragnę Państwu dziś przybliżyć czym jest strach, a czym jest lęk.
Strach jest osadzony w konkretnej sytuacji czy doświadczeniu, np. boję się latać samolotem, boję się pająków, boję się zmienić pracę. Każdemu człowiekowi na ziemi towarzyszy strach i jest on normalnym uczuciem, które informuje nas przed realnym lub nierealnym zagrożeniem.
Z lękiem sytuacja ma się trochę inaczej. Lęk pojawia się często nagle i w bardzo krótkim czasie wzrasta do niebotycznych rozmiarów. Osoba doświadczająca lęku często czuje się sparaliżowana, nie może oddychać, boi się o swoje życie, bo ma wrażenie, że zaraz się ono skończy. Czasami też może stracić przytomność. W takich właśnie sytuacjach mówimy o ataku lęku i paniki.
Takie objawy mogą być spowodowane czynnikami emocjonalnymi i środowiskowymi. Często też są związane z traumatycznymi przeżyciami z przeszłości; np. poronienie, zdrada, gwałt, doświadczenie śmierci bliskiej osoby, przemoc fizyczna i emocjonalna czy rozwód.
Co robić, kiedy taki atak paniki się pojawia?

  • najskuteczniejszą metodą jest powolne i głębokie oddychanie, które przeciwdziała również hiperwentylacji, dzięki temu można ograniczyć zawroty głowy, które przy silnym lęku się pojawiają
  • dobrą metodą jest zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie bezpiecznej sytuacji, np. że znajdujesz się w swoim łóżku, jesteś okryty ciepłym kocem i nic ci już nie grozi (nie jest to prosta metoda, jednak gdy powtarza się ją kilkakrotnie to może się udać)
  • należy zrobić absolutnie wszystko aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, np. usiąść, położyć się, przytulić do czegokolwiek, jeśli w pobliżu nie ma żadnej bezpiecznej relacyjnie osoby
  • dobrze jest, jeśli to możliwe poszukać wsparcia bliskiej osoby, zadzwonić, porozmawiać z kimś o tym co się dzieje
    Podstawowym jednak zadaniem osoby doznającej tego typu ataków lęku jest zgłoszenie się do psychoterapeuty oraz psychiatry.
    Nieleczone ataki paniki często prowadzą do zaburzenia o nazwie agorafobia, czyli lęk przed lękiem. Osoba zaczyna bać się, że w każdej chwili może znów doświadczyć napadu paniki.
    Leczenie napadów lęku i paniki odbywa się poprzez psychoterapię i farmakoterapię w uzasadnionych przypadkach. Niezbędna jest pomoc psychologiczna oraz wsparcie choćby jednej bliskiej i życzliwej osoby, która rozumie co się z chorą osobą dzieje.
    W leczeniu ataków paniki psychoterapeuci często stosują metodę modyfikowania skojarzeń. Polega ona na racjonalnym wytłumaczeniu pacjentowi przyczyny występowania objawów. Dzięki temu pacjent zaczyna zmieniać sposób ich postrzegania jako wyniku lęku, a nie jego przyczynę.
    Wyleczenie przyczyny powoduje całkowite zdrowie i usunięcie na trwałe ataków lęku i paniki.

    Dagmara Rybowicz
Kategoria:

Tylko kilka kroków by poczuć się lepiej

Zadzwoń lub napisz do nas. Dobierzemy Ci specjalistę, który pomoże odnaleźć właściwą drogę do lepszego jutra.

Tylko kilka kroków by poczuć się lepiej

Zadzwoń lub napisz do nas. Dobierzemy Ci specjalistę, który pomoże odnaleźć właściwą drogę do lepszego jutra.